עצמאים במלחמה - חומר למחשבה: כדאיות הקטנת מקדמות מס הכנסה וביטוח לאומי בתקופת מלחמת חרבות ברזל
חשבים - השירות המקיף וללא הגבלה בעולמות המיסים, דיני עבודה, פנסיה וגמל
לקבלת מחיר אטרקטיבי השאירו פרטים ונחזור בהקדם

עצמאים במלחמה - חומר למחשבה: כדאיות הקטנת מקדמות מס הכנסה וביטוח לאומי בתקופת מלחמת חרבות ברזל

מאת: רו"ח אחמד חסונה | מומחה במיסים, צוות כל מס | 22/10/2023

| |

בימים אלה, שבהם שורר מצב בטחוני קשה במדינה ולעסקים ולעצמאים יש צפי לירידה בהכנסות או ברווחים, מפרסמות הרשויות הודעות על הקלה בדיווחים ובתשלומים והקטנת המקדמות. משום כך בחרנו להעלות כמה נקודות לשיקולם של אלה שרווחיהם יפגעו – האם אכן כדאי להקטין מקדמות או לדחות את תשלומן.

 

א.      ביטוח לאומי

אחד הסיכונים הנובעים מהקטנת מקדמות דמי ביטוח הוא פגיעה בזכויות שיש לעצמאי בביטוח לאומי, כגון פגיעה בעבודה. שכן עצמאי שיקטין מקדמות וחלילה ייפגע בעבודה, יקבל דמי פגיעה בהתאם לבסיס שעליו שילם את המקדמות לביטוח לאומי (מוכר בשם "גמלה חוסמת").

כמו כן, אם העצמאי הוא גם שכיר והוצא לחל"ת של יותר מ-30 יום, או פוטר ואין לו הכנסה כעצמאי בתקופת המלחמה ואין צפי שתהיה לו הכנסה לאורך תקופה זו, כדאי לו לשקול בחיוב את סגירת התיק שלו בביטוח לאומי כעצמאי, וכך, מכוח היותו גם בסטטוס של שכיר, יהיה זכאי לקבל דמי אבטלה מלאים מבלי לקזז את הכנסותיו כעצמאי. ואולם על מי שבוחר באופציה זו לשים לב שכאשר יחזור להיות עצמאי, יש לסווגו מחדש במוסד לביטוח לאומי, וזאת באמצעות טופס 6101.

כחלק מהשיקולים יש להביא בחשבון היבטים שונים: למשל, אם הוא שכיר או שיש לו הכנסות פסיביות או מובטל או שהוא מקבל פנסיה מוקדמת. כך לדוגמה, אם הוא עצמאי שאינו עונה להגדרה וגם שכיר, וכעצמאי אין לו הכנסה בתקופה זו או כל השנה, הוא לא יחויב בביטוח לאומי כעצמאי שאינו עונה להגדרה, ולכן אין צורך בסגירת התיק שלו בביטוח לאומי.

לפרסום בכל מס של חוזר ב"ל 1457 בנושא סגירת עיסוק עצמאי בדיעבד – לחצו כאן

ב.      מס הכנסה

היות שחישוב המס הוא שנתי, יש לבצע חישוב מחדש של אחוז המקדמות (שהוא הרווח הנקי הצפוי, חלקי המחזור) ולעדכן בהתאם. יש להביא בחשבון אם יש לאותו עצמאי הכנסות אחרות כמו הכנסה ממשכורת, שכירות, או פנסיה, ובהתאם להקטין או לבטל את המקדמות.

היתרון הגדול בהקטנת המקדמות הוא הגדלת התזרים אצל העוסק. מנגד, החיסרון הוא שאם המס שיש לשלם בסופו של דבר גדול מהמקדמות, יתווספו קנסות והפרשי הצמדה וריבית.

ניתן להקטין או לבטל את המקדמות בשאילתא 415 בשע"מ - למי שמחובר, ולמי שלא, בטופס 2216א.

לקישור לאתר רשות המיסים לחצו כאן

נשמח לענות על כל שאלה בנושא זה.

הכותב - מומחה במיסים, מצוות מומחי המס במערכת כל מס

חשבים - השירות המקיף וללא הגבלה בעולמות המיסים, דיני עבודה, פנסיה וגמל
מאגרי מידע מקיפים | מענה מקצועי | מחשבונים
לקבלת מחיר אטרקטיבי השאירו פרטים ונחזור בהקדם
מאמרים נוספים באותו נושא
המוצרים שלנו