מהפכת מס אמיתית! מי יודע?
חשבים - השירות המקיף וללא הגבלה בעולמות המיסים, דיני עבודה, פנסיה וגמל
לקבלת מחיר אטרקטיבי השאירו פרטים ונחזור בהקדם

מהפכת מס אמיתית! מי יודע?

מאת: רו"ח אייל מנדלאוי | מומחה למיסוי ופרישה eyalmen.co.il, מנכ"ל מכללת "לי | 31/08/2014

| |

מי מכיר? מי יודע?

בעידן של שינויים רבים כל כך בחוקי העבודה והמיסוי חייב כל מי שעובד בתחום משאבי האנוש להיות מודע להשפעות המשמעותיות של שינויים אלה על העובדים.

ביום 1.1.2012 נכנס לתוקף אחד מחוקי המס המשמעותיים ביותר בשנים האחרונות, חוק שגרם למהפכה אמיתית בכל מה שנוגע לפרישה של עובדים. הבעיה היא שעברו כבר שנתיים וחצי מיום כניסת החוק לתוקף, ואף על פי כן רוב האנשים כלל לא יודעים על קיומו ועל המשמעות שלו.

מטרת המאמר היא להאיר את עיני העוסקים בתחום משאבי האנוש, כדי שיוכלו ליידע את העובדים על עצם השינוי ולאפשר להם לקבל החלטות נכונות לגבי עתידם.

סקירה

כשהמעביד מפטר את העובד עליו לשלם לו מענק פרישה בגובה משכורת של חודש על כל שנת עבודה (אם עבד חלק משנה יקבל את מענק הפרישה לפי מספר החודשים שעבד מתוך אותה שנה).

מענקי הפרישה מחושבים על בסיס השכר האחרון שמקבל העובד לפני הפרישה. על מענק הפרישה מגיע פטור ממס הכנסה. הפטור מחושב לפי גובה השכר האחרון כפול מספר שנות העבודה. רשות המסים (מס הכנסה) קבעה תקרת שכר שעומדת על 12,360 לשנה בשנת 2014 ומתעדכנת כל שנה.

המשמעות היא שמי שמרוויח מעל משכורת זו ישלם בכל מקרה מס על החלק שמעל לתקרה.

מה קורה בגיל פרישה?

מקבלים פנסיה וחלק ממנה פטור ממס הכנסה (3,684 נכון להיום).

מה השתנה בחקיקה החל מיום 1.1.2012?

נקבע שכל מענק הפרישה שקיבל עובד והוא פטור ממס יקטין לו את הפטור העתידי על הפנסיה. לפני שמושכים פיצויים צריך לדעת היטב מהן ההשלכות העתידיות של הפעולה.

איך מתבצע מנגנון החיבור בין מענק פרישה לבין קצבה?

למעשה יש כאן "סל" של פטור על כספי הפנסיה. ה"סל" הוא בהתאם לפטור שמגיע בגין פנסיה על סך 3,684 כשהוא מוכפל במקדם שקבע משרד האוצר ומשקף (פחות או יותר) תוחלת חיים. המקדם עומד על 180 (צפי מספר החודשים שנותר לעובד לחיות החל מגיל פרישה).

אם נכפול את המקדם ב-3,684 נקבל 663,200. זהו "סל הפטור שמגיע לעובד בפרישה".

עכשיו נעבור למענק הפרישה:

כל מענק פרישה שקיבל עובד ב-32 שנות העבודה האחרונות לפני הגעתו לגיל הפרישה יובא בחשבון לצורך חישוב הפטור על הפנסיה. המשמעות היא שקבלת מענק פרישה פטור ממס מקטינה את ה"סל".

הסעיף מעניש את מי שמשך מענק פרישה פטור ממס ב-35% נוספים. כספים שנמשכו בעבר צריך להצמיד למדד כדי לשמור על ערכם.

מה המסקנה?

המסקנה היא שכל שקל ממענק הפרישה שהוציא עובד ב-32 שנות העבודה האחרונות יוצמד למדד, ונוסף על כך יוגדל ב-35% ואז יקטין לו את הפטור על הפנסיה.

דוגמה:

עובד קיבל מענק פרישה פטור ממס בסך 100,000 בשנת 2014. נניח שאין שינוי במדד.

הסכום שיקטין את ה"סל" הוא 135,000 = 1.35 * 100,000

"סל" הפטור החדש יעמוד לפיכך על 528,200 = 135,000 – 663,200.

האם המשמעות היא לא למשוך יותר מענקי פרישה?

ממש לא. יש כאן שמיכה קצרה מדי ואם נמשוך אותה מכיוון אחד נראה שחסר במקום אחר. החוכמה היא לדעת איך לתכנן את התכנון האופטימלי כדי לחסוך כמה שיותר מס.

לדוגמה - אם הפנסיה העתידית של העובד נמוכה אז לא ישנה אם יפגע בפטור של הפנסיה כיוון שממילא לא ישלם עליה מס בעתיד, ולכן עדיף לנצל את הפטור על מענק הפרישה. הבדיקה היא פרטנית ואין כאן כלל אצבע כלשהו שחייבים לפעול לפיו.

מהי המשמעות של 32 שנות העבודה האחרונות?

המשמעות היא שכבר בגיל צעיר צריך לדעת לתכנן את הכסף בעתיד. אם עובדת פוטרה מעבודה בגיל 34 הרי היא נמצאת בטווח 32 השנים שעד גיל הפרישה שלה (62) ולכן החלטה שהיא מקבלת היום משמעותית לעתיד.

סיכום

האם הגיוני לצפות מבחורה בת 25 לחשוב על פנסיה שתקבל בעוד 40 שנה? האם בגיל הזה יש יכולת להביא בחשבון את כל ההשלכות הפנסיוניות? האם היא תדע מה המשמעות בעת קבלת הפיצויים? קשה לדעת, אבל אין ספק שצריך להתייעץ ולחשוב היטב לפני שמבצעים פעולה בנושא.

 

 

חשבים - השירות המקיף וללא הגבלה בעולמות המיסים, דיני עבודה, פנסיה וגמל
מאגרי מידע מקיפים | מענה מקצועי | מחשבונים
לקבלת מחיר אטרקטיבי השאירו פרטים ונחזור בהקדם
מאמרים נוספים באותו נושא
המוצרים שלנו