חישוב ריבית על יתרת מס לתשלום
חשבים - השירות המקיף וללא הגבלה בעולמות המיסים, דיני עבודה, פנסיה וגמל
לקבלת מחיר אטרקטיבי השאירו פרטים ונחזור בהקדם

חישוב ריבית על יתרת מס לתשלום

מאת: עו"ד משה גבע | עו"ד בתחום המסים | 10/10/2016

| |

השאלה:

בשומה ששולחת רשות המסים (מס הכנסה) יש חיוב ריבית על יתרת המס לתשלום.
1. מהו שיעור הריבית? 2. מאיזה תאריך מחושב הריבית? 3. האם יש אפשרות שבמס הכנסה יבטלו את הריבית אם נגיש בקשה לכך? 4. מדוע מס הכנסה גובה ריבית על אף שהדוח הוגש בזמן?

עו"ד משה גבע משיב:

סעיף 187 לפקודת מס הכנסה (נוסח חדש), התשכ"א-1961 (להלן: "הפקודה") קובע כי על הפרשי שומה יחולו הפרשי ריבית והצמדה שיחושבו מתום שנת המס שבה מדובר ועד למועד התשלום.

שיעור הריבית קבוע בסעיף 159א(א) לפקודה ועומד על 4% לשנה. סעיף 192 נותן סמכות למנהל רשות המסים (ובעלי תפקידים הכפופים לו שסמכות זו הואצלה להם) להקטין את הריבית על פי שיקול דעת ובהתקיים נסיבות מסוימות. משום כך, אם לדעת הנישום יש סיבה ראויה לכך, יש מקום כי יגיש בקשה זו להקלה. 

לדעתי, הרציונל לחיוב בריבית גם כאשר הדוח מוגש בזמן נעוץ בכך שחובתו של נישום לשלם במהלך השנה את מלוא המס הנדרש ממנו. יתרה מכך, סעיף 187א' לפקודה קובע שאם אותו נישום ישלם את ההפרש המגיע ממנו בחודש הראשון (ינואר) שלאחר תום אותה שנת מס, הוא יהיה פטור מריבית והצמדה (ובהתאמה יהיה פטור מ-50% ריבית והצמדה אם ישלם את חובו בפברואר ו-25% אם ישלם את חובו במארס).

המשיב - עו"ד בתחום המסים. עבד ברשות המסים במגוון תפקידים מקצועיים וניהוליים. מייסד, שותף ומנהל בחברת הייעוץ TAXPERTS בע"מ – מחלקת המסים שלך, העוסקת במתן מגוון פתרונות מיסוי מתקדמים. חבר פורום מסים בלשכת עורכי הדין  moshe@gevalaw.co.il www.taxperts.co.il

התשובות אינן מהוות תחליף לייעוץ משפטי, ואין המומחים המשיבים או המערכת אחראים לתוצאות השימוש בהן. אין במידע המופיע באתר "כל מס" או בשירות הניתן למנויי האתר כדי להוות ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי ואין באמור כדי להוות מענה לנסיבות מקרה קונקרטיות ו/או ספציפיות, לחוות דעה או להביע עמדה ביחס למקרה מסוים

חשבים - השירות המקיף וללא הגבלה בעולמות המיסים, דיני עבודה, פנסיה וגמל
מאגרי מידע מקיפים | מענה מקצועי | מחשבונים
לקבלת מחיר אטרקטיבי השאירו פרטים ונחזור בהקדם
מאמרים נוספים באותו נושא
המוצרים שלנו